Tien tellen in de rimboe!

28 januari 2019 - Rio de Janeiro, Brazilië

Op de tiende dag van mijn reis bevind ik mij weer op de zachte bank van mijn hostel in Rio. Huh? Hoor ik je denken. Alweer in Rio? Dat zit zo. De afgelopen dagen ben ik al een aantal dingen kwijtgeraakt of vergeten. Geen ramp, maar mijn lievelingsjurkje zat me toch wel een beetje dwars. Vandaar dat ik voordat mijn vlucht vanavond vertrekt nog even ben langsgewipt. Mijn reisgenootjes van de afgelopen dagen noemde me dan ook ‘the clumsiest Dutch girl’. En ik geef ze geen ongelijk ;)

Deze Franse Athur, Duitse Sina en Belgische Nicolas hebben voor tien te gekke dagen gezorgd. Op het eiland Ilha Grande heb ik niet alleen maar bruin gebakken, maar is ook mijn innerlijke fitgirl nog naar boven gekomen. Na een zwetende hike van 18 kilometer door de jungle, werden we beloond met een prachtig wit strand en een heerlijk frisse duik. Dit was alle spierpijn helemaal waard!

We verruilden het heerlijke eiland voor een paar dagen in Paraty, een schattig stadje ongeveer vier uurtjes van Rio. Een local liet tijdens een wandeling alle leuke plekjes zien. Precies op het goede moment, want we waren getuigen van een bijzonder verschijnsel: een keer per dag baant de zee zich een weg door de stad, waardoor alle straten onder water komen te staan. Ook in Paraty besloten we en hike door de jungle te gaan doen, maar onderweg werden we verrast door een echte tropische storm. Nat tot op onze onderbroek kwamen we terug in het hostel en besloten we dat we wel een feestje verdiend hadden. Mét wat caipirinhas natuurlijk!

Mijn drie reisgenootjes waren van plan om verder te reizen naar Sao Paulo, de grootste stad van Brazilië. Omdat ik nog niets op de planning had staan, besloot ik om gezellig mee te gaan. Na een vijf uur durende rit met de nachtbus kwamen we nog voor de zon wakker werd, aan in deze mega stad. Omdat het zondag was, zijn er in het katholieke Brazilië veel dingen gesloten, zo ook in Sao Paulo. We besloten daarom een dutje te gaan doen in een groot park. Maar we waren niet de enige. Duizenden Brazilianen vermaakten zich in hetzelfde park. Er werd gedanst, gesport en vooral geslapen. São Paulo heeft vooral indruk op mij gemaakt door de hoeveelheid armoede. Nog nooit heb ik zo veel daklozen gezien. Ondanks dat was het een erg leuke kort maar krachtige dag in deze stad!

Na een best wel treurig afscheid reis ik alleen verder naar het noorden van Brazilië, met als eerste stop Salvador. Ik kan niet wachten om weer allemaal toffe dingen te gaan zien en leuke mensen te gaan ontmoeten. Voor weer wat beeldmateriaal, check de foto’s!

Kusje!

1. Opa Dirk en oma Bien:
    28 januari 2019
    Hoi lieve wereldreizigster, dat zijn weer heel wat spannende belevenissen! Ja, je zit daar in de tropen, dus die weersverschijnselen kun je daar verwachten! Dat slaat dan om als een blad aan een boom en ben je in no-time drijfnat. Leuk he, zo' n hike door de jungle en dan op een paradijselijk strand uitkomen. In die grote steden is veel armoede, dat kun je hier op tv wel zien, dus watch your belongings!! Hopelijk ben je geen belangrijke zaken kwijt, een jurkje is jammer maar vervangbaar, maar let goed op je papieren, die zijn daar van levensbelang, evenals je laptop en creditkaart. Waar ligt Salvador precies, waar je nu naar toe gaat? Toch niet El Salvador he! Goede reis, don't be clumsy again, watch your steps en veel plezier!!👍❤❤🔆💋
  2. Jeffrey Smink:
    👌❤️
  3. Anoek:
    28 januari 2019
    Haha lekkerding ben je ook met je vergeten kleren!
  4. Oma Janny:
    28 januari 2019
    Net je reis verslag gelezen en er weer van genoten ,net 10 dagen weg en al heel wat gezien .Je mag wel niet teveel kwijt raken anders hou je niets meer over dus pas goed op je spullen.heel veel plezier en doe voorzichtig 👄😎👄
  5. Aniek:
    29 januari 2019
    Hee schattie! Wat klinkt het toch heerlijk zoveel vrijheid! Geniet ervan! Wij zijn ook allemaal heel benieuwd naar je volgende verhalen! Be safe! Dikke knuffel🥰❤️
    Ps. Ik stond er van te kijken dat je iets was vergeten 😋
  6. Tante Mini:
    29 januari 2019
    Zo word je rugzak wel steeds lichter. Wat heb je toch een heerlijk leven. Genieter maar van ❤️
  7. Ineke Tieman:
    29 januari 2019
    Hoi Julia, dat was weer een fijn verhaal. Heerlijk om te lezen dat het goed met je gaat. Houden zo hè. Groetjes Ineke en John.
  8. Marijke:
    29 januari 2019
    Mooi en leuk verhaal Julia!
    Al veel beleefd in 10 dagen😊
    Veel plezier weer😘