Drink met je billen bloot

22 januari 2019 - Ilha Grande, Brazilië

Een klein beetje glimlachend heb ik jullie sneeuwfoto’s en de lage temperaturen in Nederland bekeken. En dat vanaf mijn strandlaken, want na vijf dagen heb ik het hectische Rio verruild voor het eiland Ilha Grande, ongeveer vijf uurtjes van de stad. Dit eiland staat bekend om zijn mooie stranden en schattige straatjes. Wel met een beetje pijn in mijn hart, want wat heb ik genoten van Rio! Samen met een leuke groep andere backpackers heb ik deze toffe stad verder ontdekt. Tijdens een tour door de favela Santa Marta zag ik de armoede die Brazilië kent. Een favela is een sloppenwijk, gebouwd tegen de heuvels. Santa Marta heeft sinds een paar jaar elektriciteit en stromend water, maar in veel andere favela’s ontbreekt dit nog. De mannen met grote geweren en de magere kinderen op straat zetten me weer met beide benen op de grond: Jep, ook dit is Rio.

De volgende dag besloten we wat te relaxen op het bekende Copacabanastrand, waar ik na een half uurtje in de zon al gevalletje kreeft was. De UV-index is hier namelijk 9, terwijl hij in Europa slechts 2 is. Mijn groep bestond vooral uit Engelsen, dus je kunt je vast wel bedenken hoe die er ‘s avonds uit zagen ;)

In zo’n groot voetballand als Brazilië mocht een voetbalwedstrijd natuurlijk niet ontbreken. In het Maracana station, een van de grote stations van de wereld, streden twee plaatselijke voetbalclubs tegen elkaar.  Er hing een geweldige sfeer. De Braziliaanse fans dansten, zongen en gingen compleet uit hun dak bij elk (bijna) doelpunt. Bekijk mijn foto’s en video’s als je ook wat sfeer wilt proeven!

Mijn laatste avond in Rio heb ik afgesloten met de zonsondergang op de Suikerbroodberg. Vanaf dit plekje heb je een geweldig uitzicht over de stad, welke gehuld is in geweldige kleuren tijdens het ondergaan van de zon. Daarna dansten we door de straten van Rio tijdens een typisch straatfeest. Een hele wijk is afgezet en iedereen komt naar buiten om te feesten, te eten en vooral Caipirinhas, het bekende Braziliaanse drankje, te drinken. Vroeg in de morgen kroop ik mijn bed in voor nog een paar uurtjes slaap, want om 7 uur zou ik opgehaald worden voor een paar dagen bakken op het strand in mijn Braziliaanse bikini. Maar geen zorgen, ik stuur wat zon jullie kant op hoor!