Guapa Fennita

6 maart 2019 - Copacabana, Bolivia

Lieve allemaal,

Chillend vanuit mijn huisje met uitzicht op het Titicacameer én een aantal lama’s probeer ik weer een beetje op te warmen. Dankzij het regenseizoen ben ik vandaag niet droog gebleven. Als échte Hollander ga je natuurlijk niet onder een afdakje staan wachten totdat het overwaait ;) Gisteren was het eindelijk zover: FENNA KWAM AAN IN BOLIVIA! Na een mega lange knuffel hadden we natuurlijk super veel bij te kletsen. Fenna kwam vanuit Peru naar Copacabana in Bolivia. Nu zullen we ongeveer twee maanden samen door Bolivia en Peru gaan reizen. Me gusta!

Op dit moment ben ik dus in Copacabana, een stadje aan het Titicacameer in het noorden van Bolivia. Het meer ligt op meer dan 3800 meter hoogte en is daarmee het hoogst gelegen meer ter wereld. De afgelopen twee weken in Sucre waren echt vollop genieten. Naast veel Spaans geoefend te hebben, ben ik ook super close geworden met de groep die ik heb leren kennen. Onze gezamenlijke uitstapjes en kookavonden maakten het familiegevoel compleet. Tussen de Spaanse lessen door ben ik samen met de Duitse (al noemt hij zichzelf liever Chileens) Valentin de bergen ingetrokken voor een twee-daagse hike naar de Maragua krater. Met bijna 50 kilometer in de benen waren het twee pittige dagen. Ook de hoogte en de daardoor zwaardere ademhaling maakte het extra zwaar. Ondanks het vele lopen was de natuur adembenemend. Na de eerste dag sliepen we in een hostel in de middle of nowhere. Geen bereik en dus één met jezelf en de natuur. Wat een ervaring! Geniet een beetje mee in mijn fotoalbum!

Na twee dagen natuursnuiven waren we helemaal klaar voor een aantal dagen feesten: carnaval! Overal in de versierde stad waren parades met muziek en dansende mensen te vinden. Alle kinderen gooiden elkaar, én ons, nat met waterballonnen en spoten met spuitbussen schuim. Natuurlijk kochten wij ook een wapen en gingen we het gevecht aan. Daarna warmden we op in het hostel met een glaasje ‘leche di tigre’, de plaatselijke drank die in Sucre gemaakt wordt met carnaval.

Na deze twee heerlijke weken in het hostel, wat uiteindelijk als thuis voelde, moest ik afscheid nemen van mijn ‘Sucre fam’. Nadat de tranen waren gedroogd nam ik de, dit keer kiploze, nachtbus via La Paz naar Copacabana. Daar bracht ik mijn eerste blije dagen met Fen door. We bezochten het stadje en ondernamen een stevige hike naar de top van de Calvario-berg met prachtig uitzicht over de stad en het meer. Voor vandaag hebben we onszelf getrakteerd op een prachtig luxe huisje met heerlijke hangmatten. Want ook backpackers snakken soms naar eigen badkamer en een lekker zacht bed. Wij gaan dus lekker relaxen hier!

Adios!

1. Opa Dirk en oma Bien:
    6 maart 2019
    Hoi lieve wereldreizigster, dat is wel de ultieme ervaring die je daar beschrijft.Ga er maar aan staan, 50 km hiken op hoogte onder primitieve omstandigheden, slapen in de open lucht etc. etc. Dat zijn ervaringen waar wij als jongen vroeger van droomde, vooral bij de aardrijkskundeles. Onze hoofdonderwijzer kon er smakelijk over vertellen met de kaart erbij, vandaar mijn warme belangstelling voor aardrijkskunde en talen. De foto's liegen er niet om, prachtig. Helemaal super is dat het heeft "geklappt" met Fenna, prachtig nu een reisgenote te hebben. Goede reis, veel plezier en onze hartelijke groeten ook aan Fenna.😎☺😊🔆❤❤❤🔆oop en oom en, zoals gebruikelijk: take care!!
  2. Opa Dirk en oma Bien:
    6 maart 2019
    Dat van die open lucht moet natuurlljk zijn Hostel.,
  3. Mams:
    6 maart 2019
    Meissie meissie, wat een heerlijk leven heb je daar. Heel fijn om te horen en te zien dat je het zo naar je zin hebt. Geniet intens van alle moois en het samen reizen met Fenna, lieve groetjes aan haar. Love you 😘
  4. Oma Janny:
    7 maart 2019
    Hallo lieve Julia wat heb je toch een vervelend leven ,met al dat moois dat je allemaal ziet ,prachtige natuur en foto,s Wat een leuk huisje en dat uitzicht om jaloers op te worden leuk dat Fenna er nu ook is genieten jullie maar lekker van dat mooie land ,gr en liefs ook voor Fenna xxx👩‍❤️‍👩😎😍
  5. Ineke Tieman:
    7 maart 2019
    Wat een geweldige ervaringen voor je Juul. Je beschrijft het allemaal weer zeer beeldend. Ik geniet ervan. Veel plezier verder.
    Hasta la vista.
    Ineke en John.
  6. Rein en Diny:
    7 maart 2019
    Julia wat schitterend allemaal!!!!geen woorden voor.
    Wat een kei van een meid ben je om dit alles te ondernemen!!!
    Lieve groet oom Rein en tante Diny.
  7. Jolanda:
    7 maart 2019
    Super gaaf, Juul. Volgens mij is het echt genieten daar, wat ontzettend tof dat je zo geniet. Prachtige foto's hoor😘